T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
03/05/2018
Sayı : 13688855-156-25111
Konu : Seçim Tedbirleri
İlgi : İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 28.04.2018 tarihli ve 3063 sayılı yazısı.
2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Geçici 21 inci maddesinin (A) fıkrasında; “Türkiye Büyük Millet Meclisinin 27’nci Yasama Dönemi Milletvekili Genel Seçimi ve Cumhurbaşkanlığı Seçimi 3/11/2019 tarihinde birlikte yapılır. Seçimin yapılacağı tarihe kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ve Cumhurbaşkanının görevi devam eder. Meclisin seçim kararı alması halinde, 27’nci Yasama Dönemi Milletvekili Genel Seçimi ve Cumhurbaşkanlığı Seçimi birlikte yapılır.” hükmü yer almaktadır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimlerinin yenilenmesine ve seçimin 24 Haziran 2018 Pazar günü yapılmasına, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunun 20.04.2018 tarihli 89 uncu Birleşiminde karar verilmiş olup 1183 sayılı karar Resmî Gazete’nin 22.04.2018 tarihli ve 30397 Mükerrer sayılı nüshasında yayımlanmıştır.
Anayasanın 79 uncu maddesinde “Seçimler, yargı organlarının genel yönetim ve denetimi altında yapılır. Seçimlerin başlamasından bitimine kadar, seçimin düzen içinde yönetimi ve dürüstlüğü ile ilgili bütün işlemleri yapma ve yaptırma, seçim süresince ve seçimden sonra seçim konularıyla ilgili bütün yolsuzlukları, şikâyet ve itirazları inceleme ve kesin karara bağlama ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin seçim tutanaklarını ve Cumhurbaşkanlığı seçim tutanaklarını kabul etme görevi Yüksek Seçim Kurulunundur. Yüksek Seçim Kurulunun kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamaz. Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunların halkoyuna sunulması, Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi, işlemlerinin genel yönetim ve denetimi de milletvekili seçimlerinde uygulanan hükümlere göre olur” denmektedir.
Buna göre; seçim işlemlerini düzen içinde yapma ve yaptırma görevi Yüksek Seçim Kurulunun denetiminde il ve ilçe seçim kurullarına aittir. Herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesi için bu kurullar tarafından alınan ve yayımlanan kararların titizlikle takip edilmesi ve bu kararlar doğrultusunda işlem yapılması gerekmektedir.
2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanununun 6 ncı maddesi ve Yüksek Seçim Kurulunun 26.04.2018 tarihli ve 289 sayılı kararı gereğince, seçimlerin başlangıç tarihi 30 Nisan 2018 Pazartesi günüdür. Bu tarihten itibaren yapılacak yayınlar, kamuoyu araştırmaları ve anketleri, hediye dağıtımı, kamu kurumlarında çalışanların faaliyetleri, kamuya ait araç ve gereçlerin kullanımı, siyasi partilerin ve bağımsız adayların seçim propaganda dönemi içerisinde uyacakları usul ve esaslar 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunda düzenlenmiştir.
Kamu güvenliğinin ve huzurun sağlanması ile kanun dışı eylem ve işlemlerin önlenmesi mülki idare amirlerinin görev ve sorumluluğundadır. Bu çerçevede Kaymakamlarca, İl Emniyet Müdürlüğü ve İl Jandarma Komutanlığınca seçimlerin huzur ve güven ortamı içerisinde gerçekleşmesi için gerekli her türlü tedbir önceden planlanacak ve uygulanması titizlikle takip edilecektir.
Seçimlerin İlimiz genelinde huzur ve güven ortamı içerisinde yapılabilmesi için, 298 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat ile Yüksek Seçim Kurulu kararları çerçevesinde hareket edilerek aşağıda açıklanan tedbirler alınacaktır:
A- Seçim Döneminde Alınacak Genel Tedbirler:
1. Seçimlerin güven ve huzur içerisinde yapılması, görevli kurumlar arasında gerekli koordinasyon ve işbirliğinin sağlanması, il genelinde seçimle ilgili her türlü tedbirin gözden geçirilmesi ve takibi, seçim ile ilgili olayların anlık paylaşımı, seçim takvimi süresinde istihbar edilen olaylara ilişkin proaktif bir şekilde tedbirler geliştirilmesi amacıyla Valiliğimizde “İl Seçim Koordinasyon Merkezi” oluşturulmuştur.
2. Tüm ilçelerimizde de Kaymakam başkanlığında ve Kaymakamca belirlenecek sayıda üyelerden oluşan “İlçe Seçim Koordinasyon Merkezi” kurulacak olup bu merkezler Valilik İl Seçim Koordinasyon Merkezi ile sürekli iletişim halinde bulunacaktır.
3. İlimizde bulunan GAMER’in 7/24 esasına göre çalışması sağlanacak, bu çalışma usul ve esasları Bakanlık Güvenlik ve Acil Durumlar Koordinasyon Merkezi (GAMER) tarafından ayrıca bildirilecektir.
4. Kaymakamlar tarafından, güvenlik birim amirleri ve lüzum görülecek diğer yetkililerin katılımıyla ilçelerde seçim güvenliği toplantıları yapılacak, seçimlerle ilgili istek ve ihtiyaçlar tespit edilecek ve imkânlar ölçüsünde bu ihtiyaçlar karşılanacaktır.
5. Seçim öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacak çalışmalar ve alınacak tedbirlere ilişkin olarak önceki seçimlerde meydana gelen olaylar göz önünde bulundurularak risk analizi yapılacak, sorumlular ve görev alanları belirtilmek suretiyle İl ve İlçe Seçim Güvenlik Planları hazırlanacaktır. İlçe Seçim Güvenlik Planları hazırlanırken ve güvenlik tedbirleri planlanırken gerekiyorsa komşu ilçelerle kuvvet bütünlüğü açısından koordinasyon sağlanacaktır.
6. Seçim güvenliğine yönelik planların yapılması ve tedbirlerin alınmasında, Polis ve Jandarmanın işbirliği ve koordinasyon içinde çalışmaları, gerekli hallerde kaymakamlarca sorumluluk bölgesi gözetilmeksizin farklı kolluk birimleri arasında görevlendirme yapmak dahil diğer tedbirlerin alınması sağlanacaktır.
7. 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun, 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu, 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu ve diğer ilgili mevzuatta belirtilen yetkilerin kullanılmasında tereddüt edilmeyecektir.
8. Kamu binaları, siyasi parti binaları, mabetler ve benzeri hassas noktalara yönelik alınan koruma tedbirleri gözden geçirilecek ve ilave diğer tedbirler alınacaktır.
9. Devlet büyükleri, siyasi parti yöneticileri gibi seçilmiş kişiler ile kanaat önderleri, belediye başkan vekilleri gibi hedef olabilecek kişilerin korunmasına yönelik tedbirler alınacaktır.
10. Başta güvenlik güçleri olmak üzere seçimlerde görev alacak personelin seçimlerle ilgili mevzuat, Yüksek Seçim Kurulunun ilgili kararları ve uygulamaya ilişkin diğer hususları kapsayacak şekilde hizmet içi eğitime tabi tutulmaları sağlanacaktır.
11. Seçim öncesi, günü ve sonrasında kamu görevlileri ve güvenlik güçleri, idarenin tarafsızlığını zedeleyici tutum ve davranışlardan kaçınacaklardır. Siyasi parti temsilcilerinin ve siyasetçilerin herhangi bir baskıya ve kısıtlamaya maruz kalmadan, ilgili mevzuat çerçevesinde propaganda ve benzeri çalışmaları yapmaları ve seçmenlerin oylarını serbestçe kullanmaları için gerekli tedbirler alınacaktır.
12. Seçim propaganda ve yasakların başlangıç tarihi 14 Haziran 2018 Perşembe gününe kadar olan sürede yapılacak olan her türlü açık ve kapalı yer toplantıları ile propaganda döneminde gerçek ve tüzel kişilerin seçimlerle ilgili olmayan açık ve kapalı yer toplantıları 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu hükümlerine tabidir. Bu çerçevede yapılacak toplantılarda 2911 sayılı Kanun hükümlerine göre hareket edilmekle birlikte, Yüksek Seçim Kurulunun kararlarında belirtilen esaslar dikkate alınacaktır.
13. Propaganda serbestliği ve bir kısım seçim yasaklarının başlangıç tarihi olan 14 Haziran 2018 Perşembe günü sabahından, seçim propaganda bitiş tarihi olan 23 Haziran 2018 Cumartesi Saat:18.00’e kadar olan süre içerisinde yapılacak açık ve kapalı yer toplantıları, 298 sayılı Kanunun ilgili hükümleri doğrultusunda il ve ilçe seçim kurullarının denetiminde gerçekleştirilecektir. Bu kapsamda, propaganda döneminde yapılacak açık ve kapalı yer toplantılarında seçim kurulu başkanlıkları ile temas kurularak gerekli güvenlik tedbirleri alınacaktır.
14. Siyasi parti teşkilatlarının seçim çalışmalarını yürütmek üzere açacakları seçim büroları ile ilgili hususlar, 298 sayılı Kanunun 51/A maddesinde düzenlenmiştir. Buna göre seçim büroları; seçimlerin başlangıç tarihi olan 30 Nisan 2018 Pazartesi gününden propaganda serbestliği ve bir kısım seçim yasaklarının başlangıç tarihi olan 14 Haziran 2018 Perşembe gününe kadar mahallin en büyük mülki idare amirine, propaganda süresinin başlamasından sonra ise ilçe seçim kuruluna bildirimde bulunmak suretiyle açılabilecektir. Açılan seçim bürolarının listeleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ilçe seçim kuruluna gönderilecektir. Açılma şartlarını taşımayan seçim bürolarının eksikliklerinin tamamlanması için 3 (üç) günlük süre verilecek, bu süre içerisinde eksikliklerin giderilmemesi halinde bürolar, şartlar tamamlanıncaya kadar mülki idare amirlerince kapatılacaktır.
15. 298 sayılı Kanunun 57 nci maddesine göre; seçime katılan siyasi partiler ve adaylar, seçimin başlangıç tarihinden seçim propaganda süresinin sona ermesine kadar, kendilerini tanıtıcı nitelikte broşür, el ilanı, parti bayrağı, poster, afiş veya ses ve görüntü içeren CD, DVD gibi her türlü yayını dağıtmakta serbesttirler. Belirtilen bu yayın ve malzemeleri dağıtacak kişilerin 18 yaşını doldurmuş olması gerekmektedir.
16. 298 sayılı Kanunun 61 inci maddesine göre; seçimin başlangıç tarihinden oy verme gününü takip eden güne kadar Kanunda belirtilen yerler dışında siyasi ilan ve reklâm içeren afiş, poster, pankart veya parti bayrağı gibi malzemelerin asılması, yapıştırılması veya teşhiri yasaklanmıştır. Belirtilen bu yasaklarla ilgili işlem yapma yetkisi, seçimlerin başlangıç tarihi olan 30 Nisan 2018 Pazartesi gününden 24 Mayıs 2018 Cuma günü saat 23.59’a kadar mülki makamlara; geriye kalan son otuz gün içinde ise ilçe seçim kurullarına aittir.
17. Seçim döneminde propaganda amacıyla kullanılan malzemelerin görüntü ve çevre kirliliğine sebep olmaması için 298 sayılı Kanun ve 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili hükümleri uygulanacak, mahalli idareler ve siyasi partilerle işbirliği yapılarak gerekli tedbirler alınacaktır.
Ayrıca, halkın huzur ve rahatını bozacak nitelikteki sesli propagandalar hususunda 298 sayılı Kanunun 56 ncı maddesi ile 2872 sayılı Kanunun ve diğer mevzuatın konuya ilişkin hükümleri uygulanacaktır.
18. Seçimleri izlemek üzere ülkemize gelecek yabancı temsilcilere gerekli misafirperverlik gösterilecek ve çalışmaları için uygun ortam sağlanacaktır.
19. Seçim döneminde halkımızı suç işlemeye tahrik ve teşvik etmeyi, huzur ortamını bozmayı amaçlayan kişi ve grupların faaliyetlerinin önlenmesi için gereken her türlü tedbir alınacaktır.
20. Miting ve propaganda faaliyetlerinin güvenlik içinde icra edilebilmesi için mevcut talimatlar çerçevesinde yol kontrol uygulamalarına devam edilecek, istihbari çalışmalara ağırlık verilecek, gerektiğinde personel ve araç takviyesi yapılacaktır.
21. Seçim gündemini değiştirmeye matuf olarak terör örgütlerinin ve yasa dışı grupların seçim sürecini sabote edecek muhtemel eylemlerine karşı istihbari faaliyetlere ağırlık verilmesi, alınan istihbaratın ciddiyetle değerlendirilmesi, birimler arasında bilgi paylaşımı ivedilikle sağlanacak ve bu hususlarda proaktif tedbirler en üst seviyede alınacaktır.
22. Vatandaşlarımızın toplu olarak bulunduğu umuma açık yerler, turistik bölgeler, havaalanı, otobüs terminali, tren istasyonu, çarşı, alışveriş merkezi, stadyum, pazar, metro ve benzeri yerlerde yapılabilecek muhtemel eylemlere karşı tedbirler alınacaktır.
23. Terör örgütlerinin suikast, canlı bomba, teknolojiye dayalı imkanları kullanarak sansasyonel eylemler gerçekleştirme girişiminde bulunabilecekleri değerlendirilerek istihbarata ağırlık verilecek ve gereken tedbirler alınacaktır.
24. Bankacılık, e-devlet, hava ulaşım gibi bilişim sistemlerini işlevsiz hale getirmeye yönelik siber saldırı ve sabotaj eylemlerine karşı önlemler alınacaktır.
25. Özellikle vatandaşların yoğun olarak bulundukları bölgeler, miting alanları, sandık çevrelerini hedef alabilecek her türlü eyleme yönelik olarak ilave tedbirler alınacaktır. Bu çerçevede araç altı ve bagaj kontrolü yapılabilecek şekilde uygulama noktaları oluşturulacak, ağır tonajlı araçların terör eylemlerinde kullanılabileceği dikkate alınarak gerekli tedbirler geliştirilecektir.
26. Seçim döneminde seçimlere gölge düşürücü faaliyetleri amaçlayan propaganda, baskı yoluyla seçmenin kararını değiştirme, engelleme, oy sandıklarını kaçırma ya da yakma, psikolojik baskı amacıyla kitlesel eylemlere başvurma gibi faaliyetlere karşı elde edilecek istihbarat bilgileri ışığında gerekli tedbirler alınacaktır.
27. Enerji arzının sürekliliğini temin bakımından enerji dağıtım merkezleri, doğalgaz ve petrol boru hatları ile diğer hassas tesislere yönelik koruma tedbirleri gözden geçirilecek, gerektiğinde özel güvenlik personeli sayısı artırılacaktır.
28. Özellikle elektrik kesintilerinin önüne geçebilmek amacıyla ilgili kurumlarla koordine kurularak gerektiğinde kullanılmak üzere jeneratör ve benzeri güç kaynakları kullanıma hazır bulundurulacaktır.
B- Oy Verme Gününden Önce Alınması Gereken Tedbirler:
1. Cumhurbaşkanı, Başbakan ve bakanlar ile siyasi partilerin genel başkanları ve yöneticilerinin katılacakları toplantı ve diğer programlarda güvenliklerinin sağlanması için gerekli tedbirler en üst seviyede alınacak ve titizlikle uygulanacaktır.
2. Sandık seçmen listeleri bulunduğu yerlerde korunacak, askıdan indirilinceye kadar çalınmaması ve tahrip edilmemesi için gerekli tedbirler alınacaktır.
3. Seçimlerde kullanılacak oy pusulalarının basıldığı yerlerde ve basılmış pusulaların seçim kurullarına intikali sırasında gerekli güvenlik önlemleri alınacaktır.
4. Sandık kurulacak olan binaların teknik altyapısı gözden geçirilerek binaların bahçesini de görecek şekilde güvenlik kameraları çalışır halde bulundurulacaktır.
5. Önseçim yapılacak yerlerde seçim kurulu başkanlıkları ile koordine edilerek gerekli güvenlik önlemleri alınacaktır.
C- Oy Verme Gününde Alınması Gereken Tedbirler:
1. Oy kullanma gününde sandık çevresine gidiş ve geliş yollarında ve sandık başlarında çıkabilecek olaylar için alınacak güvenlik önlemleri ile çıkarılacak motorlu ve yaya devriyelerin yer ve sayıları ihtiyaç durumuna göre gözden geçirilecek, güvenliği engelleyecek her türlü davranışı anında önleyecek ve etkisiz hale getirecek şekilde tedbirler alınacaktır.
2. Oy verme günü sabah saat 06.00’dan gece saat 24.00’a kadar her ne suretle olursa olsun alkollü içki satılması, içkili yerlerde ve umumi mahallerde her çeşit alkollü içki verilmesi ve içilmesi yasağı ile ilgili olarak 298 sayılı Kanunun 79 uncu maddesi titizlikle uygulanacaktır. Oy verme günü oy verme süresince, kahvehane, kıraathane ve internet kafe gibi bütün umumi eğlence yerleri kapalı kalacak, eğlence yeri niteliği taşıyan lokantalarda yalnız yemek verilebilecektir.
3. 298 sayılı Kanunun Dördüncü Bölümünün İkinci Kesiminde yer alan “Yasaklar ve Sandık Başı Düzeni” başlığı altında bulunan madde hükümleri üzerinde önemle durularak görevliler uyarılacak, görevlerin yerine getirilmesinde ve güvenlik tedbirlerinin uygulanmasında oy kullanma hakkını zedeleyebilecek hareketlere meydan verilmeyecektir.
4. Oy kullanma öncesi ve sırasında baskıyla vatandaşların iradelerini etkilemeye yönelik girişimlere asla müsaade edilmeyecektir.
5. Vatandaşlarımızın hiçbir baskı ile karşılaşmadan, hür iradeleri ile oy kullanmalarını temin etmek amacıyla, sandık çevresine ulaşımlarını kolaylaştıracak her türlü imkân ve vasıta temin edilecektir.
6. Sandık çevresi; oy sandığının konulduğu ve sandık kurulunun görev yaptığı oda, bölüm veya bu amaçla oluşturulan yerler olup sandık çevresinde, sandık kurulu başkan ve üyeleri, adaylar, milletvekilleri, o sandık bölgesinde kayıtlı seçmenler ve o sandıkta görevli müşahitler ile bina sorumluları ve çağrı veya ihbar üzerine gelen görevli kolluk güçlerinden başka kimse bulunamaz. Siyasi partilerin seçim kurullarına bildirdikleri itiraza yetkili kişiler ile temsilciler, seçim kurullarınca önceden kendilerine verilen belge ile sandık çevresinde bulunabilirler. Medya mensupları, sandık çevresinde sandık başı işlemlerine engel olmamak şartıyla, haber amacıyla görüntü ve bilgi elde edebilecek olup sandık çevresinde sayılan kişiler haricinde kişi ve grupların bulunmasına, bu kişi ve grupların seçmen üzerinde muhtemel baskı kurmasına müsaade edilmeyecektir.
7. Sandık çevresinde cebir, şiddet veya tehdit kullanarak sandık başı düzenini bozmaya kalkışanlara ilişkin sandık kurulu başkanı veya üyelerinden biri tarafından çağrı yapılması ya da seçmenlerin konuya ilişkin ihbarı üzerine kolluk güçlerinin derhal sandık çevresine ulaşmaları sağlanacak, duruma vaziyet edilerek ilgililer hakkında gerekli yasal işlemlerin yapılmasında tereddüt edilmeyecektir. Kolluk güçleri sandık çevresinde başkanın talebine veya kurulun kararına uyacak, çağrı veya ihbar sebebinin ortadan kalkmasını müteakiben sandık kuruluna bilgi vererek sandık çevresinden ayrılacaklardır.
8. Seçimin güvenliğini sağlamakla görevli kolluk güçleri hariç olmak üzere özel güvenlik görevlileri, belediye zabıtaları gibi resmi üniforma ve silah taşıyan kişilerin sandığın konulduğu bina, yapı ve bunların müştemilatına girmelerine müsaade edilmeyecektir.
9. Kolluk kuvvetlerince hiç kimsenin, sandığın konulduğu bina, yapı ve bunların müştemilatında başkalarının görebileceği şekilde bir siyasi parti veya adaya ait rozet, amblem veya benzeri işaretler ya da propaganda amaçlı yayınları taşımalarına, yazılı, sözlü veya görüntülü propaganda yapmalarına müsaade edilmeyecek, bu kurala uymayan kişiler kolluk güçleri tarafından derhal uzaklaştırılacaktır. Sandık çevresinde bir suç işlenmesi halinde, sandık kurulunun durumu tutanağa geçirmesi ve ilgili hakkında işlem yapılmak üzere kolluk güçlerini çağırması durumunda derhal yasal işlemlere başlanılacaktır.
10. İlçe seçim kurulu başkanı, sandık çevresinde, sandık başı iş ve işlemlerinin düzen içinde yürütülmesini ve sandığın konulduğu bina, yapı ve bunların müştemilatında güvenliği ve 298 sayılı Kanunda öngörülen yasaklara uyulmasını sağlayacak tedbirleri almak, seçmenin ve bu yerlerde bulunma hakkına sahip diğer kişilerin buralara serbestçe girmesini engelleyen veya güçleştiren her türlü hareketi önlemekle yetkilidir. İlçe seçim kurulu başkanınca bu amaca matuf alınması istenen önlemleri mülki ve idari makamlar yerine getireceklerdir.
11. Sandık bölgesinin güvenliğinin sağlanmasıyla ilgili gerekli tedbirler titizlikle planlanacak, bu bölgelerde görevlendirilecek kolluk güçlerinin listeleri ilçe seçim kurullarına önceden bildirilecektir.
12. Sandık ve çevresinin güvenliğinden sorumlu yetkili amirler, sandık kurulu başkanlarına bizzat kendilerini tanıtarak sandık çevresinde her türlü güvenlik önleminin alındığı; ihtiyaç duyduklarında her zaman güvenlik görevlilerinden yardım isteyebilecekleri hususunda sandık kurulu başkanları ve üyelerini bilgilendireceklerdir.
13. 298 sayılı Kanunun 94 üncü maddesinde seçim güvenliğini sağlamakla görevli kolluk güçlerinin ilçe seçim kurulu başkanı tarafından verilecek belgeyle görevli oldukları sandıkta oy kullanabilecekleri düzenlenmiştir. Sandık ve çevresinin güvenliğini sağlama hususunda zafiyet oluşmaması için, görevlendirilen personelin listesi ilçe seçim kurullarına zamanında bildirilerek haklarında belge düzenlenmesi sağlanacak, ayrıca personele bu konuda gerekli bilgilendirme yapılacaktır.
Ç- Seçimlerden Sonra Alınması Gereken Tedbirler:
1. Oy sayımı ve dökümünün gecenin geç saatlerine kadar sürebileceği göz önünde bulundurularak sandıkların konulacağı yerlerle çevrelerinin iyi aydınlatılması konusunda seçim kurullarıyla işbirliği yapılarak, elektrik arızasına karşı gerekli tedbirler önceden alınacak, özellikle oy verme gününde sürekli bakım ve tamir için ekipler hazır bulundurulacaktır.
2. Oyların sayımı ve dökümü aşamasına gelindiğinde, sandık çevresi ve etrafında yetkili ve görevli haricinde hiç kimse bırakılmayacak, bu suretle herhangi bir taşkınlık veya karışıklık meydana getirebilecek şahıs ve grupların sandık çevresinde bulunmalarına asla izin verilmeyecektir.
3. Oyların sayımı ve dökümü tamamlandıktan sonra düzenlenen tutanaklar ile sandık ve torbaların ilgililer tarafından il ve ilçe seçim kurullarına nakli sırasında emniyet, jandarma birimleri koordineli bir şekilde güzergâhta güvenlik tedbirlerini alacak, bu tedbirler önceden planlanarak sandıkların güvenlik içerisinde nakilleri sağlanacaktır.
Kırsal alandaki oylama sonuçlarının seçim kurulu başkanlıklarına ulaşması için güzergâhta jandarma teşkilatınca alınacak tedbirlere ilaveten, emniyet teşkilatınca da asayiş ve trafik yönünden gereken tedbirler alınacaktır.
4. Güvenlik açısından hassasiyet arz eden yerleşim birimlerindeki oy sandıkları ile sayıma ilişkin evrak ve belgeler, 298 sayılı Kanunun 107 nci maddesine uygun olarak sandık başkanı ve en az iki üye ile birlikte, gerektiğinde zırhlı araç ve helikopterlerden de yararlanılmak suretiyle ilçe seçim kurullarına intikal ettirilecektir.
5. İl ve ilçe seçim kurulu başkanlıklarıyla da koordine edilmek suretiyle, sandıklardan gelen tasnif edilmiş oy pusulalarının yer aldığı torbaların muhafaza edileceği binaların güvenliğinin sağlanması için gerekli tedbirler alınacaktır.
6. Seçim sonuçlarının kısmen veya tamamen belli olmasından sonra beklediği sonuçları alamayan kişi veya gruplarca istenmeyen olayların meydana gelebileceği öngörülerek gerekli tedbirler planlanarak uygulanacaktır.
Yukarıda belirtilenler dışında kaymakamlıklar tarafından mahallin özelliklerine göre ve seçim sürecinde meydana gelebilecek hassasiyetler çerçevesinde ek tedbirler geliştirilerek uygulamaya konulacaktır.
Ankara İlinde, Seçim propaganda sürecinin başlangıcı olan 14 Haziran 2018 Perşembe gününden itibaren oylama sonrasına kadar meydana gelecek olaylar vakit geçirilmeden; İl Jandarma Komutanlığı Seçim Koordinasyon Merkezinin 387 35 15/8033-8034 numaralı telefonuna ve 387 35 25 numaralı faksları ile Ankara156@jandarma.gov.tr e-posta adresine; İl Emniyet Müdürlüğü Seçim Koordinasyon Merkezinin 303 50 58/59 numaralı telefonlarına ve 384 08 42 – 384 08 61 numaralı faksına; İl Güvenlik Acil Durumlar Koordinasyon Merkezinin (GAMER) 303 65 05 numaralı telefonu ve 303 99 70 numaralı faksına ve Valiliğimiz İl Seçim Koordinasyon Merkezinin 306 66 40 numaralı telefonuna ve 306 66 70 numaralı faksına ekte gönderilen formata uygun olarak bildirilecek, ayrıca yazı ile teyit edilecektir.
Herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesi için, bildirilen olayın seçim ile ilgili olup olmadığı, şekli, yeri, tarihi, zamanı, polis veya jandarma bölgesinde vuku bulduğu, şüphelilerin ve mağdurların kimlikleri ile şüpheliler hakkında ne gibi işlem yapıldığı hususları ekteki formata uygun olarak açıkça belirtilecektir.
Karşılaşılan problemlerin çözümünde ve tereddütlerin giderilmesinde ilgili mevzuat, yayımlanan genelgeler ve Yüksek Seçim Kurulu kararları titizlikle takip edilerek uygulanacak, il ve ilçe seçim kurullarıyla irtibat halinde olunacaktır.
Bilgilerinizi ve gereğini önemle arz ve rica ederim.
Ercan TOPACA
Ankara Valisi